Announcements

[Signo] Chamada v. 51, n. 101, 2026 - Estudos da argumentação em interface com os estudos do discurso

2025-08-25

A metodologia cartográfica visa a reunir pesquisas relativas aos estudos da argumentação em interface com os estudos do discurso realizadas na Região Sudeste do Brasil no período de 2011 a 2020 no âmbito da pós-graduação. Realizada em distintos campos do saber, trata-se de um tipo de investigação que possibilita a organização de um “mapa” móvel das reflexões e ações realizadas por diferentes professores e pesquisadores a partir de processos em que a conexão entre redes de pesquisas é um elemento central. Entendemos, assim, que a pesquisa cartográfica possibilita apontar avanços e problemas específicos no campo das ciências humanas, bem como identificar novos modos de intervir na realidade social. 

Read more about [Signo] Chamada v. 51, n. 101, 2026 - Estudos da argumentação em interface com os estudos do discurso

Current Issue

Vol. 50 No. 99 (2025): Edição comemorativa 50 anos: Estudos Linguísticos e Cognição

Criada em 1975, a revista Signo comemora 50 anos em 2025. A fim de marcar esse jubileu de ouro, o volume 50 será dedicado à publicação de artigos, ensaios, resenhas e  entrevistas cujas temáticas sejam atinentes às linhas de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Letras da Unisc, que tem como área de concentração os estudos sobre leitura. O número 99 reunirá textos que discutam modelos de funcionamento cerebral e que apresentem pesquisas inter-relacionando fenômenos linguísticos e enunciativos a fenômenos de ordem cognitiva e cultural. Serão acolhidas ainda propostas de análise de alternativas teóricas e hipóteses que forneçam subsídios explicativos que englobem linguagem, cognição e contexto cultural. 

 

Organização:

1- Prof. Dr. Diego Spader de Souza (Unisc)

2- Profa. Dra. Cristiane Dall Cortivo Lebler (UFSC)

3 - Prof. Dr. Hans C. Boas (University of Texas at Austin/USA)

Published: 2025-10-14

Presentation

  • Os caminhos da leitura: o percurso editorial da Revista Signo

    Diego Spader de Souza, Cristiane Dall Cortivo Lebler, Hans C. Boas
    01-02
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20715

Artigos

  • Cognition, emotion and multimodality: theoretical review and update

    Maria Karolyne da Rocha Ferreira, Patrícia Ferreira Botelho, Ada Lima Ferreira de Sousa, Brendo Luciano Gomes
    03-14
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20427
  • Verbal classes and alternations in brazilian portuguese: a semantic analysis of meteorological verbs

    Rafael Gonçalves Silva Freire
    15-26
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20419
  • All roads lead to semantic frames: how Fillmore’s frame theory became the quiet backbone of cognitive linguistics

    Diego Spader de Souza, Aline Nardes dos Santos, Rove Chishman
    27-39
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20507
  • Frames Evoked in Insults in Social Network Comments: Analysis of the conceptualization of political opponents

    Guilherme Hatwig Piper, Ana Flávia Souto de Oliveira
    40-53
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20698
  • Pictorial metaphor in cartoon about operation lava jato: a situated approach

    Naira Velozo, Sandra Bernardo
    54-62
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20480
  • When the walls come down: metaphorical language and framing in Star Trek’s ‘Darmok’

    Eduardo Alves Da Silva, Vinicius Bezerra
    63-76
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20508
  • Police cases and encapsulation: an analysis of metonymic referential expressions

    Marcos Helam Alves da Silva, Márcia Ananda Soares Siqueira de Sousa
    77-88
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20696
  • Antonomastic anthroponyms in the context of the 2022 Brazilian presidential elections: An analysis under Cognitive Linguistics

    Luan Oliveira Mendes, Natival Almeida Simões Neto
    89-101
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20509
  • Neuroscience for education: stimulation of cognitive abilities in search of an effective learning

    Letícia Priscila Pacheco
    102-111
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20453
  • Linguistic-Cognitive Training Program for Typical Older Adults: Development and User Profile

    Ana Paula Rodrigues Bastos, Lilian Cristine Hübner
    112-125
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20506
  • The effect of bilingualism and dyslexia on working memory, reading comprehension and oral language proficiency

    Denise Neumann, Lêda Maria Braga Tomitch, Veema Lodhia, Nasrin Zamani Foroushani, Karen E. Waldie
    126-142
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20513
  • Leitura em segunda língua: a compreensão por meio da construção de esquemas

    Andreana Carvalho de Barros Araújo, Lidiany Pereira dos Santos
    143-152
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20493
  • English language teaching for health sciences: a scoping review

    William Kirsch, Simone Sarmento, Beatriz Coelho
    153-174
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20504
  • Between the science of reading and teaching practice: the place of cognitive sciences in education courses

    Ana Paula Regner, Vitória Rössler de Abreu, Aline Elisabete Pereira
    175-188
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20503
  • Pretoguês and its resignification: from a pedorative view to resistance/representation of the marks of linguistic africanization

    Makosa Tomás David
    189-199
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20692
  • Sarde Book Reading: Pictures or Words? The use of illustrated books with and without text and the relationship with oral comprehension and vocabulary

    Anathyele Brandt, Márcia Mota
    199-209
    DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20459

Review

View All Issues

Revista Signo is published by CEPELL – Literary and Language Research and Study Center, linked to the Course of Modern Languages and the Graduate Program in Language Studies and Literature of UNISC.

Signo has been published since 1975, every six months. From 1975 to 2006, Signo was published in print version under the ISSN 0101 1812. As of 2007, the journal evolved to an electronic version, under the e-ISSN 1982-2014. In 2016, Signo became a four-monthly journal.

The journal publishes original studies, of theoretical or applied character, in the area of ​​Literature and Linguistics and its interfaces. Publication of thematic editions is at the discretion of the Editors. Signo does not charge the authors fees for submission, evaluation and publication of articles and supports open access policies.

Directories Catalogs

Currently, Signo is indexed on the following bases:
1. DOAJ - www.doaj.org
2. Diadorim - diadorim.ibict.br
3. Crossref - search.crossref.org/
4. Latindex - www.latindex.org
5. ProQuest Linguistics and Language Behavior Abstracts - www.proquest.libguides.com/llba
Database
1. Sumários.Org - www.sumarios.org
1. Portal .periodicos. Capes - www-periodicos-capes-gov-br

2. LivRe - www.cnen.gov.br