Childhood in the school territory: nature, visual poetics and aesthetic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.v33i1.19316

Keywords:

Aesthetic Experience, Childhoods, Nature, School, Narratives

Abstract

The article presents research conducted in the Municipal Public Education Network, with 6 children (6 to 8 years) of one of a multiseriate school located in the rural perimeter, in the interior of Santa Catarina, Brazil. The objective was to reflect on the relationships between children, nature and visual poetics, as mobilizers in aesthetic processes. The methodology was based on the narrative (auto)biographical, based on aesthetic experiences in five meetings with children. The results showed that the organicity with the elements of nature contributed to reconnect the mother earth, expanding ways of seeing/ feeling nature by the aesthetic dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvia Sell Duarte Pillotto, Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE

    Pós-Doutora no Instituto Estudos da Criança - IEC na Universidade do MINHO - UMINHO, Braga/Portugal em 2007/2008. Doutora em Engenharia de Produção (Gestão da Qualidade) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2003); Mestre em Educação (Currículo) pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1997) Especialista em Fundamentos Estéticos para a Arte na Educação pela Faculdade de Artes do Paraná (1992); Graduada em Educação Artística - Habilitação Artes Plásticas pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina - UDESC (1983) Professora titular nos cursos de Artes Visuais, Pedagogia e Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado em Educação; Pesquisadora e Coordenadora de Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação - NUPAE, possui experiência nas áreas de Artes, Gestão, Currículo, Avaliação; Infância e Arte/Educação. Avaliadora do INEP, atua nos seguintes níveis da educação: educação superior e pós-graduação. Autora de vários livros publicados, desenvolve formação continuada e consultoria nas áreas citadas.

  • Ana Paula Simião Pinto, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Univille e pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Arte na Educação (NUPAE), vinculado ao PPGE da Univille.

Published

2025-07-22

Issue

Section

Educação Básica no Brasil: desafios contemporâneos

How to Cite

Childhood in the school territory: nature, visual poetics and aesthetic experience . (2025). Reflexão E Ação, 33(1). https://doi.org/10.17058/rea.v33i1.19316