Themes and formats of literary and academic productions by popular educators from Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rea.33.19642

Keywords:

memory log. Popular Education. EXTELAR Research Group.

Abstract

Popular Education (PE), committed to social transformation, is developed in the Latin American continent through the criticism of inequalities and injustices, through a methodology, including didactic, that considers and evidences the intellectual production of knowledge and knowledge. In this sense, the study presented here aims to identify the main themes addressed in some of the literary and academic productions of popular educators in Paraíba who are/were part of the Popular Extension Research Group (EXTELAR) and to analyze points of consonance and divergence in their publications with PE. This research is qualitative and exploratory, with the use of strategies such as document analysis and interviews to access the information that is later analyzed qualitatively.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba

    Professor Adjunto do Departamento de Promoção da Saúde do Centro de Ciências Médicas da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do Centro de Educação da UFPB e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva do Centro de Ciências da Saúde (CCS) da UFPB. Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (2015), linha Educação Popular, da Universidade Federal da Paraíba. Líder do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular - EXTELAR (CNPq/UFPB).

  • Nilvania dos Santos Silva, Universidade Federal da Paraíba

    Possui graduação em Graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (1998), mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009). Atualmente é professora Associado(a) do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do Campus I. Tem experiência na área de Psicologia da Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, atuando principalmente nos seguintes temas: formação moral, educação do campo, formação de professores, criança e movimento social.

Published

2025-08-22

Issue

Section

Artigos do Fluxo

How to Cite

Themes and formats of literary and academic productions by popular educators from Paraíba. (2025). Reflexão E Ação, 33(1). https://doi.org/10.17058/rea.33.19642