Between the science of reading and teaching practice: the place of cognitive sciences in education courses
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20503Keywords:
Cognitive Sciences of Reading, Literacy, Curricula, Pedagogy, Teacher trainingAbstract
Scientific discoveries in the field of Cognitive Reading Sciences (CRS) over the last twenty years have been pointing to the foundations of learning to read. However, current national and international reading proficiency results show that such discoveries seem to have little impact on educational practices. This fact may be related to the gap between the curricula of Education courses and the evidence of CRS (Seidenberg, 2013). This study analyzed the curricula of Pedagogy courses at federal universities in the South, Southeast, Central-West, North and Northeast regions of the country, with the aim of observing to what extent they are in line with the evidence of CRS. The research involved the curricular analysis of disciplines focused on the literacy process at two federal universities in each of the regions mentioned above. The results showed little relationship between the evidence of CRS and the curricular proposals of Pedagogy courses. Regarding the bibliographies indicated in the curricula, approximately 80% of the selected universities do not indicate updated readings in line with the CRS regarding literacy processes. Regarding the metalinguistic skills of phonological awareness and word decoding, it was found that they are covered in only 20% of the subjects in the curricula of federal universities. In view of this, we emphasize the importance of reviewing/renewing the curricula of Pedagogy courses and including educational practices that incorporate scientific findings on reading mechanisms. In this way, it will be possible to broaden the understanding of the skills and processes of learning to read and the formation of proficient readers.
Downloads
References
ADAMS, M. J. et al. Consciência fonológica em crianças pequenas. Porto Alegre: Artmed, 2006. 216p.
BENEDETTI, S. K. A falácia socioconstrutivista: por que os alunos brasileiros deixaram de aprender a ler e escrever. Campinas: Kírion, 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília, DF: INEP, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/ideb/apresentacao_ideb_2023.pdf. Acesso em: 13 set. 2024.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasil no PIRLS 2021: Sumário Executivo. Brasília, DF: Inep, 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), 2019a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 25 maio 2024.
BRASIL. MEC. Secretaria de Alfabetização. PNA: Política Nacional de Alfabetização. Brasília: MEC, SEALF, 2019b.
BRASIL. INEP. Avaliação Nacional da Alfabetização (ANA). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais e Anísio Teixeira, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para educação infantil. Introdução. Brasília, DF: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 2 jun. 2024.
CABELL, S. Q.; JUSTICE, L. M.; ZUCKER, T. A.; MCGINTY, A S. Emergent literacy: Early literacy development and instruction. Journal of Early Childhood Literacy, v. 9, n. 1, p. 1–20, 2009.
CLAY, M. M. Becoming literate: The construction of inner control. Portsmouth, NH: Heinemann, 2001.
DEHAENE, S. A aprendizagem da leitura modifica as redes corticais da visão e da linguagem verbal. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 48, n. 1, p. 148-152, 2013.
DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.
GABRIEL, R; KOLINSKY, R; MORAIS, J. O milagre da leitura: de sinais escritos a imagens imortais. Delta, [s. l.], v. 32, p. 919-951, 2016. https://doi.org/10.1590/0102-44508205042893915.
GABRIEL, R. Letramento, alfabetização e literacia: um olhar a partir da ciência da leitura. Revista Prâksis, v.2, 76–88, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.1277. Acesso em: 13 jun. 2024.
SCHERER, L. C.; GABRIEL, R. Processamento da linguagem: contribuições da neurolinguística. Signo, v. 32, n. 53, p. 66-81, 3 jul. 2007. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v32i53.245. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/245. Acesso em: 2 jun. 2024.
MILESKI, I; SOUSA, L. B. de . A emergência da especialização cerebral para leitura de palavras. In: GABRIEL, R. et al. Tecendo conexões entre cognição, linguagem e leitura. Curitiba: Multideia, 2014.
MORAIS, J; LEITE, L; KOLINKSY. Entre a pré-leitura e a leitura hábil: condições e patamares da aprendizagem. In. MALUF, M. R.; CARDOSO-MARTINS, C (org). Alfabetização no século XXI: Como se aprende a ler e a escrever. Porto Alegre: Editora Penso, 2013.
NATIONAL INSTITUTE OF CHILD HEALTH AND HUMAN DEVELOPMENT. Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. Washington, DC: U.S. Government Printing Office, 2000.
PAOLUCCI, K. Aprendendo com a ciência cognitiva da leitura: um estudo de caso de intervenção fônica na alfabetização. 2022. Dissertação de mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
PEREIRA, A. E. Contribuições da prática de leitura compartilhada na infância para o desenvolvimento da literacia e para a criação de leitores. Tese de Doutorado, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), 2021.
QUINTAL, T. M. M. de. Contribuições das Ciências Cognitivas para a alfabetização em uma proposta de formação de professores. 2021. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
SARGIANI, R. Alfabetização baseada em evidências: como a ciência cognitiva da leitura contribui para as práticas e políticas educacionais de literacia. In SARGIANI, R (org). Alfabetização baseada em evidências: da ciência à sala de aula. Porto Alegre: Penso, 2022.
SCARBOROUGH, H. S. Connecting early language and literacy to later reading (dis)abilities: Evidence, theory, and practice. In: NEUMAN, Susan B.; DICKINSON, David K. (Ed.). Handbook of Early Literacy Research. New York: Guilford Press, 2001. v. 1, p. 97–110.
SEIDENBERG, S. M. The Science of Reading and Its Educational Implications. Journal of Language Learning and Development, London, v. 9, n 4, (p. 331–360), 2013.
SNOW, E. C. O que os professores precisam saber? In. SARGIANI, R (org). Alfabetização baseada em evidências: da ciência à sala de aula. Porto Alegre: Penso, 2022.
SNOW, C. E.; BURNS, M. S.; GRIFFIN, P. (Ed.). Preventing reading difficulties in young children. Washington, DC: National Academy Press, 1998.
STANOVICH, K. E. Matthew effects in reading: some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Journal of Education, v. 189, n. 1-2, p. 23-55, 2009.
SHANAHAN, T.; SHANAHAN, C. Teaching disciplinary literacy to adolescents: rethinking content-area literacy. Harvard Educational Review, v. 78, n. 1, p. 40-59, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing with Signo retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. Signo is owned by Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul and also hosts the Open Journal System plataform. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.