The creative processes of an advertising agency in transformation: between the expansion of technique and the uncertainty of art

Authors

  • Maria Cristina Dias Alves Universidade de São Paulo

Abstract

Abstract: In this text, I bring part of the ethnographic research in a Brazilian advertising agency, as well as some theoretical discussions that guided the analysis: the concepts of dispositif, communicative mediations of culture and mediatization. It was possible to observe a business model in a transition phase, in which professional roles are being revised and procedures tested, in a decentralization of knowledge (and powers), which brings programmers closer to the creative teams.

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Author Biography

  • Maria Cristina Dias Alves, Universidade de São Paulo

    Publicitária e doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, onde realizou a pesquisa de pós-doutorado Da big ideia ao big data, sobre as mudanças nos processos criativos das agências de publicidade brasileiras. Possui Mestrado em Comunicação e Práticas de Consumo pela ESPM/SP e graduação em Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, pela mesma instituição. Professora do curso de Publicidade e Propaganda da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, é também membro dos grupos de Pesquisa (CNPq), Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo, GESC3, da ECA/USP, e Comunicação, Consumo e Arte, da ESPM/SP. Além da atuação em agências de publicidade, como diretora de criação e redatora, é poeta, haicaísta, escreve contos e crônicas.

Published

2021-07-05

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The creative processes of an advertising agency in transformation: between the expansion of technique and the uncertainty of art. (2021). Rizoma, 9(2). https://seer.unisc.br/index.php/rizoma/article/view/17041