The Construction of Digital Food Markets in the Context of the Xique Xique Network, state of the Rio Grande do Norte, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/redes.v30i1.19412

Keywords:

Short chains, Digital platform, Rural and regional development

Abstract

The objective is to analyze the social construction of immersed markets from the perspective of family farmers and consumers, considering the dynamics of family farming digital food markets during and after the Covid-19 pandemic in Rede Xique Xique, in Rio Grande do Norte. For practice, we sought to understand how the search for food occurs and the motivations for accessing these markets; which social and cultural values are used by farmers to attribute quality to products, marketing is carried out through digital means and the generation of trust between farmers and consumers. The method adopted was qualitative and the methodological path consisted of a literature review on the social construction of immersed agri-food markets and short chains, to build the analytical framework. Mappings of the Xique Xique Network's agroecological fairs in Rio Grande do Norte municipalities were carried out and digital food marketing platforms were analyzed, in addition to semi-structured interviews with family farmers and consumers, to capture learning, internalized innovations and trust relationships. As a result, multiple causes were found for the construction of motivation and trust with attribution of quality, of the products sold by Rede Xique Xique, especially in digital food markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Emanoel Márcio Nunes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

    Economista. Doutor em Desenvolvimento Rural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PGDR/UFRGS). Professor da graduação de Economia e do Programa de Pós-Graduação em Economia Aplicada (PPE/UERN) da Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (FACEM/UERN). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 - CA AE - Administração, Contabilidade e Economia.

  • César José de OLIVEIRA, Instituto de Assistência Técnica e Extensão Rural (EMATER-RN)

    Engenheiro Agrônomo. Mestre e Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

References

ABRAMOVAY, Ricardo. Entre Deus e o diabo: mercados e interação humana nas ciências sociais. Tempo Social, revista de sociologia da USP, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 35-64, nov., 2004.

ALVES DA SILVA, R. M., & NUNES, E. M. Agricultura familiar e cooperativismo no Brasil: uma caracterização a partir do Censo Agropecuário de 2017. Revista de Economia e Sociologia Rural, 61(2), e252661, 2023. https://doi. org/10.1590/1806-9479.2021.252661

AZEVEDO, M. B. A.; NUNES, E. M. As Feiras da Agricultura Familiar: um estudo na Rede Xique Xique nos territórios Açu-Mossoró e Sertão do Apodi (RN). Revista Geotemas, v. 3, p. 59-74, 2013.

CASSOL, Abel Perinazzo. Instituições sociais e mercados alimentares tradicionais: barganha, preços, variedade, qualidade e consumo em feiras - 2018. 297 f. Tese (Doutorado) -- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Porto Alegre.

CASSOL, A.; SALVATE, N.; SCHNEIDER, S. Mercados imersos: uma perspectiva de análise institucional e relacional das trocas econômicas e do intercâmbio mercantil. Revista Política e Sociedade, v. 15, p. 314, 2016.

FOSSÁ, J. L., RENK, A., MATTE, A., & PESSINATO, B. (2023). Agricultura familiar em circuitos curtos de abastecimento alimentar: comercialização agroecológica em Chapecó/SC. Redes, 28(1). https://doi.org/10.17058/redes.v28i1.17972

GAZOLLA, M.; AQUINO, J. R. Reinvenção dos mercados da agricultura familiar no Brasil: a novidade dos sites e plataformas digitais de comercialização em tempos de Covid-19. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 29, p. 427-260, 2021.

GOMES, L. S.; NUNES, E. M.; RODRIGUES, F. L.; RAMALHO, S. M. Impactos do Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE) sobre as escolas públicas no Nordeste brasileiro. Revista Econômica do Nordeste, v. 52, p. 103-120, 2021.

GRANOVETTER, M. Ação econômica e estrutura social: o problema da imersão. RAE – Eletrônica, 6 (1), Fórum – Sociologia Econômica, 2007.

GURGEL, R. F. S.; NUNES, E. M.; SILVA, V. M. A Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER) da EMATER e do Projeto Dom Helder Câmara (PDHC) no Território da Cidadania Sertão do Apodi, Rio Grande do Norte. Extensão Rural, v. 29, p. 1-34, 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/2318179669139

GURGEL, I. A.; NUNES, E. M. A Dinâmica socioeconômica da pecuária do Rio Grande do Norte: análise da cadeia produtiva do leite do território da cidadania Sertão do Apodi. Revista Econômica do Nordeste, v. 50, p. 59-76, 2019.

MARSDEN, T. BANKS, J., BRISTOW, G. Food Supply Chain Approaches: exploring their role in rural development. Sociologia Ruralis, v. 40, n. 4, p. 424-438, 2000. Available from: doi: 10.1111/1467- 9523.00158. Accessed: Mai. 10, 2023.

NIEDERLE, P. A.; SCHNEIDER, S.; CASSOL, A. (org.), Mercados alimentares digitais: inclusão produtiva, cooperativas e políticas públicas. Porto Alegre: Ed. da UFRGS. p. 25-66, 2021.

NIEDERLE, P. A.; WESZ-JUNIOR, V. J. As Novas Ordens Alimentares. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018.

NUNES, E. M.; LIMA, J. S. S.; FREITAS, C. C. G. A integração da agricultura familiar com a agroindústria de pequeno porte: a experiência da cadeia da Polpa de Frutas em Apodi, Rio Grande do Norte. Revista Campo-Território, Uberlândia, v. 18, n. 50, p. 256–281, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/69573. Acesso em: 28 out. 2023.

NUNES, E. M.; SILVA, P. S. G. A Construção de Mercados na Agricultura Familiar: o Programa de Aquisição de Alimentos (PAA) nos territórios do Rio Grande do Norte. Planejamento e Politicas Publicas, v. 63, p. 1-32, 2022. DOI: https://doi.org/10.38116/ppp63art4

NUNES, E. M.; SILVA, V. M.; SA, V. C. Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER): formação e conhecimentos para a agricultura familiar do Rio Grande do Norte. Redes (Santa Cruz do Sul. Impresso), v. 25, p. 458-482, 2020a. DOI: https://doi.org/10.17058/redes.v25i2.14174

NUNES, E. M.; CRUZ, M. S.; SILVA, V. M. Assistência Técnica e Extensão Rural (ATER) no Território Rural Sertão Central Cabugi e Litoral Norte (RN): o desafio da adequação sócio-técnica. Extensão Rural (Santa Maria), v. 27, p. 40-64, 2020b. DOI: https://doi.org/10.5902/2318179643573.

NUNES, E. M.; FREITAS, C. C. G. Governança Territorial e Ação Coletiva para o Desenvolvimento Rural do território Açu-Mossoró (RN). Revista Controle Social e Desenvolvimento Territorial, v. 6, p. 49-73, 2020.

NUNES, E. M.; FRANÇA, A. R. M.; LIMA, J. S. S. de; MEDEIROS, L. S. Novidades (Novelty) na Agricultura Familiar e sua associação com a agroecologia na produção de hortifrutigranjeiros no Território Sertão do Apodi (RN). Redes (Santa Cruz do Sul. Online), v. 23, p. 213-236, 2018.

DOI: http://dx.doi.org/10.17058/redes.v23i1.9292

NUNES, E. M.; FRANÇA, A. R. M.; LIMA, J. S. S.; ARAUJO, I. J.; MEDEIROS, L. S. A Diversidade Regional do Desenvolvimento Rural no Nordeste: a mercantilização e a estruturação econômica da Rede XIQUE XIQUE (RN). Revista Brasileira de Tecnologia Agropecuária, v. 1, p. 159-174, 2017.

NUNES, E. M.; TÔRRES, F. L.; SILVA, M. R. F.; SA, V. C.; GODEIRO, K. F. Dinamização Econômica e Agricultura Familiar: limites e desafios do apoio a Projetos de Infraestrutura (Proinf) em territórios rurais do Nordeste. Revista de Economia e Sociologia Rural, v. 53, p. 529-554, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1234-56781806-9479005303009.

NUNES, E. M.; SCHNEIDER, S. Economia agrícola, instituições e desenvolvimento rural: uma análise comparativa da diversificação econômica do pólo Assu/Mossoró (RN). Revista Econômica do Nordeste, v. 43, p. 561-584, 2012.

PLOEG, J. D. van der. Camponeses e Impérios Alimentares: lutas por autonomia e sustentabilidade na era da globalização. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2008.

SILVA, V. M.; NUNES, E. M. As ações de formação profissional do Serviço Nacional de Aprendizagem do Cooperativismo (SESCOOP/RN) nos territórios do Rio Grande do Norte. Cadernos de Economia (Unochapecó. Online), v. 26, p. 01-16, 2021.

STEINER, Philippe. A sociologia econômica. São Paulo. Ed. Atlas, 2006, 134 p.

WILKINSON, John. Mercado e valor. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2008.

WILKINSON, John. Os mercados não vêm mais do “Mercado”. In: MARQUES, Flávia Charão; CONTERATO, Marcelo Antônio; SCHNEIDER, Sergio (Org.). Construção de mercados e agricultura familiar: desafios para o desenvolvimento rural. 1. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2016. p. 53-73.

Published

2025-04-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Construction of Digital Food Markets in the Context of the Xique Xique Network, state of the Rio Grande do Norte, Brazil. (2025). Redes , 30(1). https://doi.org/10.17058/redes.v30i1.19412