Psychology and circus arts: integrative literature review
DOI:
https://doi.org/10.17058/psiunisc.v9i.18546Keywords:
art, culture, psychology, social psychologyAbstract
Introduction: Studies on circus arts have been developing more and more in the Brazilian scientific field and because it is a powerful cultural manifestation, where different psychosocial relationships take place, there is a need to investigate, through Psychology, its transforming role in the subjects involved. Objectives: This integrative literature review article aims to investigate what exists and how academic productions are constituted in the context of circus arts and psychology, related to psychosocial aspects and human development. Method: Searches were carried out in the databases: Pepsic, Scielo and BVS (LILACS) and, using inclusion and exclusion criteria, six articles were retrieved, organized into three dimensions of analysis: 1) Circus as a tool in learning processes and human development, 2) Circus as a mediator in the constitution of subjects and 3) Circus as a social and inclusion tool. Results: The total number of publications in the form of articles (6) involving Circus and Psychology indicates that the area needs more theoretical studies and empirical investigations. The results found indicate that circus art is a powerful tool in learning processes, being an important mediator in the constitution of subjects and in their development and has significant social relevance in the lives of these subjects. Conclusion: Through this work, it was possible to conclude that there are few works developed on articulations between psychology and circus art, the analyzed works demonstrated that circus art favors care, establishes bonds and promotes health, being, therefore, an abundant field of investigation for psychology studies.
Downloads
References
Araújo, C. M., & Oliveira, M. C. S. L. (2010). Significações sobre desenvolvimento humano e adolescência em um projeto socioeducativo. Educação em Revista, 26(3), 169-193. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000300009
Bakhtin, M. (1976). Discurso na vida e discurso na arte: Sobre poética sociológica (C. A. Faraco & C. Tezza, Trads.). In V. N. Voloshinov, Freudism (pp. 1-16). Academic Press. (Obra original publicada em 1926)
Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (P. Bezerra, Trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1979)
Barros, L. F., & Melo, W. (2019). Cuidado e artes circenses: O circo no cotidiano de uma instituição de saúde mental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 19(2), 623-643. https://doi.org/10.12957/epp.2019.46906
Bolognesi, M. F. (2003). Palhaços. Editora UNESP.
Bolognesi, M. F. (2010). O circo na história: A pluralidade circense e as revoluções francesa soviética. Repertório: Teatro & Dança, (15), 11–16. https://doi.org/10.9771/r.v0i15.5207
Bortoleto, M. A. C., & Duprat, R. M. (2007). Educação Física Escolar: Pedagogia, a Didática das Atividades Circenses. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 171-189. https://www.researchgate.net/publication/277171843_Educacao_fisica_escolar_Pedagogia_e_didatica_das_atividades_circenses
Bortoleto, M. A. C., & Silva, E. (2017). Circo: Educando entre as gretas. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, 4(2), 104-117. https://doi.org/10.14393/issn2358-3703.v4n2a2017-07
Dal Gallo, F. (2010). A renovação do circo e o circo social. Revista Repertório Teatro e Dança, (15), 26-28. https://doi.org/10.9771/r.v0i15.5209
Geraldi, J. W. (2003). A diferença identifica. A desigualdade deforma: Percursos bakhtinianos de construção ética e estética. In M. T. Freitas, S. Jobim e Souza, & S. Kramer (Orgs.), Ciências humanas e pesquisa: Leitura de Mikhail Bakhtin (pp. 39-56). Cortez.
Lobo, L., & Cassoli, T. (2006). Circo social e práticas educacionais não governamentais. Psicologia & Sociedade, 18(3), 62-67. https://doi.org/10.1590/S0102-71822006000300009
Merhy, E. E., & Franco, T. B. (2003). Por uma composição técnica do trabalho centrada nas tecnologias leves e no campo relacional. Saúde em Debate, 27(65), 316-323. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2023/05/676242/v27-n65-setdez-2003-12a-conferencia-nacional-de-saude-sergio-ar_DGKxlyw.pdf
Pereira, E. R., Assis, N. de, Zanella, A. V., & Maheirie, K. (2014). Semelhanças e dissonâncias em espaços de ensinar e aprender. Psicologia Argumento, 32(78), 39-49. https://doi.org/10.7213/psicol.argum.32.078.DS04
Pereira, E. R., & Maheirie, K. (2011). O aprender circense como experiência de ser. Psicologia da Educação, (33), 135-151. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752011000200008
Pereira, E. R., & Maheirie, K. (2016). Aprendiz circense e contemplador: Olhares que dialogam entre a incompletude e o acabamento. Fractal: Revista de Psicologia, 28(1), 134-138. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1179
Perim, J. (2010). Circo Social brasileiro: Da ação social educativa à produção estética. In M. A. C. Bortoleto (Org.), Introdução à pedagogia das atividades circenses (Vol. 2). Editora Fontoura.
Reis, A. C. dos, & Zanella, A. V. (2014). Arte e vida, vida e(em) arte: Entretelaçamentos a partir de Vygotsky e Bakhtin. Psicologia Argumento, 32(S1), 97-107. https://doi.org/10.7213/psicol.argum.32.S01.AO09
Santos, C. C. G., Belluci, K., Fajtlowicz, R., & Bechara, T. S. (2012). A Linguagem Corporal Circense: Interfaces com a educação e a atividade física. Phorte.
Sartre, J. P. (1979). Questão de método (B. Prado Jr., Trad.). Difel. (Obra original publicada em 1957)
Silva, E. (1996). O circo: Sua arte e seus saberes: O circo no Brasil do final do século XIX e meados do XX [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas]. Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1996.102707
Soares, A. de S. C., & Bonatto, M. P. de O. (2022). Diálogos entre circo, educação e saúde no contexto do Programa Mais Educação. Revista Educação Pública, 22(44). https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/44/dialogos-entre-circo-educacao-e-saude-no-contexto-do-programa-mais-educacao
Sousa, J. O. A., Miranda, R. C. F., & Barragán, T. O. (2020). Ecos do circo social em Uberlândia/MG: A visão dos educadores. Linhas Críticas, 26, e28125. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.28125
Souza, M. T., Silva, M. D., & Carvalho, R. (2010). Revisão integrativa: O que é e como fazer? Einstein, 8(1), 102-106. https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
Tonini, G., & Bairrão, J. F. M. H. (2021). Presença e propósito do circo social: Uma iniciativa popular autônoma. Psicologia & Sociedade, 33, e228845. https://doi.org/10.1590/1807-0310/2021v33228845
Vigotski, L. S. (1999). Psicologia da Arte (P. Bezerra, Trad.). Martins Fontes. (Obra original publicada em 1960)
Vigotski, L. S. (2009). Imaginação e criação na infância (Z. Prestes, Trad.). Editora Ática. (Obra original publicada em 1930)
Downloads
Published
Issue
Section
License
The submission of originals to this journal implies the transfer, by the authors, of the printed and digital publication rights. The copyrights for the published articles are those of the author, with periodical rights on the first publication. Authors may only use the same results in other publications clearly indicating this journal as the medium of the original publication. Because we are an open access journal, we allow free use of articles in educational and scientific applications provided the source is cited under the Creative Commons CC-BY license.

