Food in shopping malls: an analysis of the offered segments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/agora.v27i1.20525

Keywords:

Food; Nutrition; Shopping Malls

Abstract

Food is not only a means of fulfilling nutritional needs, but also a social and cultural expression. Over the decades, shopping malls have become multifunctional spaces, offering a variety of establishments, from clothing and specialty stores to food services. This study aimed to analyze the diversity of food options available in shopping malls in Curitiba and their implications for public health. The research involved identifying shopping malls in Curitiba, followed by the classification and active analysis of the food establishments found within them. Through data categorization and correlation, it became evident that factors such as mall size, location, and average income of nearby populations influence the variety of food segments offered. Notably, fast-food restaurants and kiosks were predominant. As a result, the nutritional quality of the food offered in these locations raises concern. In conclusion, while the quantity of food services in Curitiba's shopping malls is broad, the variety is unbalanced. The lack of healthier alternatives and the predominance of ultra-processed foods highlight potential public health risks, contributing to the development of non-transmissible chronic diseases such as obesity, hypertension, and diabetes. 

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Author Biographies

  • Cilene da Silva Gomes Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

    Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná – UFPR – Brasil.
    Nutricionista.
    Professora Titular na Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR – Brasil.
    Pós-doutora no Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos e Políticas Públicas da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR – Brasil.
    E-mail: cilenedasilvagomesribeiro@gmail.com

  • Graziella Paola Canalli, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

    Graduada em Nutrição pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR

  • Michelle Allage Wencel , Pontifícia Universidade Católica do Paraná

    Graduada em Nutrição pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR

  • Everton Luiz Simon, Universidade de Santa Cruz do Sul

    Doutor em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS – Brasil.
    Professor no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional - Mestrado e Doutorado  da Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC – Brasil.
    Professor no Curso Superior de Tecnologia em Gastronomia da Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC – Brasil.
    Pós-doutor no Programa de Pós-Graduação em Direitos Humanos e Políticas Públicas da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUCPR – Brasil.
    E-mail: evertonsimon@gmail.com

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Published

2025-09-09

Issue

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Artigos

How to Cite

Food in shopping malls: an analysis of the offered segments. (2025). Ágora, 27(1), 31-59. https://doi.org/10.17058/agora.v27i1.20525