Reading mediation in the BALE program: a proposal for training and self-training of readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20251

Keywords:

reading mediation, BALE Program, Reader training

Abstract

Mediating reading from the perspective of training effective readers presents itself as a relevant need in our society, since reading fluently is a basic condition for an active life in our social context. This article discusses reading mediation in the space of the extension program Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas (BALE). The objective is to demonstrate the experience of reading mediation carried out within the scope of the Program as an extension action that focuses on the formation and self-training of readers and as support the literary text. This is a work of a bibliographic nature, aimed at debating the theoretical categories that underlie the theme of reading mediation, at the same time that it presents a practical proposal to mediate the work with the training of readers based on the assumptions worked on throughout the editions of BALE, By way of conclusion, it is possible to state that the mediation experience in the space of the Program constitutes a fruitful way of training readers through literature as an art that enchants humanity and permeates generations.

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Author Biographies

  • Keutre Gláudia da Conceição Soares Bezerra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

    Doutora e Mestra em Letras pelo programa de Pós-Graduação em Letras PPGL, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora permanente do Departamento de Educação, e do Programa de Pòs-Graduação em Ensino (PPGE) do Campus Avançado de Pau dos Ferros/UERN.  Membro do grupo de pesquisa GEPPE (Grupo de estudos e pesquisas em planejamento do processo ensino-aprendizagem). Coordenadora de projeto de pesquisa PIBIC. Membro da Associação Internacional de Pesquisa na Graduação em Pedagogia AINPGP

  • Diana Maria Leite Lopes Saldanha, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

    Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2018). Pós-doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2022). Professora do Departamento de Educação - DE e do Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGE, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN, Campus de Pau dos Ferros - CAPF.

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Published

2025-06-26

How to Cite

Reading mediation in the BALE program: a proposal for training and self-training of readers. (2025). Signo, 50(98), 76-84. https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20251