Reading mediation in the BALE program: a proposal for training and self-training of readers
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20251Keywords:
reading mediation, BALE Program, Reader trainingAbstract
Mediating reading from the perspective of training effective readers presents itself as a relevant need in our society, since reading fluently is a basic condition for an active life in our social context. This article discusses reading mediation in the space of the extension program Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas (BALE). The objective is to demonstrate the experience of reading mediation carried out within the scope of the Program as an extension action that focuses on the formation and self-training of readers and as support the literary text. This is a work of a bibliographic nature, aimed at debating the theoretical categories that underlie the theme of reading mediation, at the same time that it presents a practical proposal to mediate the work with the training of readers based on the assumptions worked on throughout the editions of BALE, By way of conclusion, it is possible to state that the mediation experience in the space of the Program constitutes a fruitful way of training readers through literature as an art that enchants humanity and permeates generations.
Downloads
References
ÁVILA, Alaís R. Mediação. In: Programa Prazer em ler: Registros espaços da emoção do caminho nas lidas com a mediação de leitura. Intituto C&A CENPEC, 2007.
BEZERRA, Keutre Gláudia da Conceição Soares; SAMPAIO, Maria Lúcia Pessoa. A subjetividade na formação do leitor literário no espaço do programa BALE. Revista Leia Escola. Campina Grande, v. 19, n. 3, 2019, DOI: https://doi.org/10.35572/rle.v19i3.1400. Disponível em: https://ch.revistas.ufcg.edu.br/index.php/Leia/article/view/1400. Acesso em: 08 fev. 2025.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Remate de Males, Campinas, SP, 2012, DOI: https://doi.org/10.20396/remate.v0i0.8635992. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635992. Acesso em: 07 fev. 2025.
CAVALCANTI, Joana. Caminhos da literatura infantil e juvenil: dinâmicas e vivências na ação pedagógica. São Paulo: Paulus, 2002.
CHARTIER, Roger. As revoluções da leitura no Ocidente. In: ABREU, Márcia (org.). Leitura, história e história da leitura. 2ª reimp. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2007.
CHARTIER, Roger. Novas tecnologias e a história da cultura escrita. Obra, leitura, memória e apagamento. Revista Leitura: Teoria & Prática, Campinas, São Paulo, v.35, n.71, 2017, DOI: https://doi.org/10.34112/2317-0972a2017v35n71p17-29. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/viewFile/628/397. Acesso em: 07 fev. 2025.
COSSON, Rildo. A sequência básica. In: COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. Ed. São Paulo: Contexto, 2009.
DE MARIA, Luzia. O clube do livro: ser leitor, que diferença faz? 2. Ed. São Paulo: Global, 2016.
FREITAS, Renata Paiva de. Conto e reconto com "O Mágico de Oz": Estratégia de autoformação no Programa BALE PORTALEGRENSE. 139f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino). Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Pau dos Ferros, 2020.
GRAVES, Michael. F; GRAVES, Bonnie. B. A experiência de leitura por andaime: uma referência flexível para ajudar os estudantes a obter o máximo do texto. Tradução: Marly Amarilha. UFA: UKRA, 1995.
LOSS, Adriana Salete. A Autoformação no Processo Educativo e Formativo do Profissional da Educação. UFFS. In: ANPEd, 2015.
MORIN, Edgar. O método V: a humanidade da humanidade. Tradução Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.
PARRERAS, Ninfa. Confusão de línguas na literatura: o que adulto escreve, a criança lê. Belo Horizonte: RHJ, 2009.
SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes. A formação leitora e de mediadores de leitura: uma experiência no programa BALE. 2013. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Departamento de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2013.
SISTO, Celso. Textos e pretextos sobre a arte de contar histórias. 3. ed. rev. e ampl. Belo Horizonte: Aletria, 2012.
SOUZA, José Marcos Rosendo de. Entre palavras e sinais: letramento literário, surdez e inclusão. São Carlos: Pedro& João Editores, 2015.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. Tradução Jefferson Luiz Camargo. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Imaginação e Criatividade na Infância. Tradução de João Pedro Fróis. São Paulo:Martins Fontes, 2014.
VILLARDI, Raquel. Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. Rio de Janeiro: Quality/Dunya Ed., 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing with Signo retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. Signo is owned by Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul and also hosts the Open Journal System plataform. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.