Reading in the Prescriptions of the BNCC: Analysis and Reflections within Portuguese Language Skills, in High School
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20204Keywords:
Reading, BNCC, Educational Policies, High SchoolAbstract
This article aims to analyze how the Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2018) addresses reading within the Portuguese Language curriculum component in High School, considering the three reading objectives proposed by Antunes (2003): reading for the development of new information, reading for pleasure, and reading as a means to learn about genres and grammatical norms. The documentary analysis revealed how the skills connect reading to the classroom, using it as a tool for acquiring new knowledge, while reading for pleasure remains linked to extracurricular contexts. It is concluded, therefore, that although the BNCC addresses reading, perceptible gaps are evidenced by the Retratos da Leitura no Brasil (2024) research. Thus, further studies should be conducted to observe other contexts in which reading is practiced.
Downloads
References
ANTUNES, I. Aula de Português: encontro e interação. São Paulo: Parábola, 2003.
BALL, S. J. Education Reform: A Critical and Post-Structural approach. Buckingham: Open University Press. 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf>. Acesso em: 19 jan. 2025.
FERRAZ, R. D. A BNCC e os desafios aos profissionais da docência: debates necessários. Rev. Bras. de Educ. de Jov. e Adultos. Vol. 7, 2019. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/9830>. Acesso em: 21 jan. 2025.
FERREIRA, L. S. Trabalho Pedagógico na Escola: do que se fala? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 591-608, abr./jun. 2018. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/dZCLTB8HzT8BW7CSXrJzF9M/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 21 jan. 2025.
FLICK, U. Uma Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre, RS: Bookman, 2004.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
LAJOLO, M. Usos e abusos da literatura na escola. São Paulo, Globo, 1982a.
LIBÂNEO, J. C. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: LIBÂNEO, J. C.; FREITAS, R. A. M. da M. Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2018. p. 44-87.
LOPES, A. C. Apostando na produção conceitual do currículo. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.
MAINARDES, J; MARCONDES, M. I. Entrevista com Stephen J. Ball: Um Diálogo sobre Justiça Social, Pesquisa e Política Educacional. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 106, p. 303-318, jan/abr. 2009. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br >. Acesso em: 16 jan. 2025.
MAINARDES, J. A Abordagem do Ciclo de Políticas e suas Contribuições para a Análise da trajetória de Políticas Educacionais. Atos de Pesquisa em Educação, [S. l.], v. 1, n. 2, 2006. Disponível em: https://ojsrevista.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/34. Acesso em: 16 jan. 2025.
MICHAELIS, Dicionário Brasileiro de Língua Portuguesa. Disponível em: < https://michaelis.uol.com.br/>. Acesso em: 5 fev. 2025.
OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas públicas educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: OLIVEIRA, Adão Francisco de. Fronteiras da educação: tecnologias e políticas. Goiânia-Goiás: PUC Goiás, 2010.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. Criticidade e leitura: ensaios. 2. ed. São Paulo: Global, 2009.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6ª ed. Porto Alegre: ArtMed – 1998.
ZACARIAS, E. S.; PASSOS, E. J. B. A Importância Da Leitura Para O Desenvolvimento Intelectual E Social Do Indivíduo. UFAM, 2017. Disponível em: <https://edoc.ufam.edu.br/retrieve/7810f7c4-4c91-442a-a18b-aa5688bf9a71/TCC-Letras-2017-Arquivo.009.pdf>. Acesso em: 6 de fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing with Signo retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. Signo is owned by Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul and also hosts the Open Journal System plataform. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.