The forms of popular imagination renewed in the experience of authorship: scope(s) of orality in Eloí Bocheco’s poetics for childhood(s)

Authors

  • Fabiano Tadeu Grazioli Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Campus de Erechim/RS.

Keywords:

Oral collection, Oral tradition, Popular imaginative, Eloí Bocheco

Abstract

In the present article we propose activities that can be performed at school using the dramaturgical text. Furthermore, this has been our research object since we started the studies at postgraduate level, lato sensu,  and soon after,  strictu senso, completing a doctorate in Letters last year in which I defended a thesis on children's dramaturgy. We sought from the scenic media the practice known as dramatic reading to provoke reading mediators to perform it in the classroom context and it was based on details from Patrice Pavis (2007), Marta Metzler (2006), Andréa Maria Favilla Lobo (2011). First, we proposed the creation of theatrical games from dramaturgical texts after briefly dealing with theatrical play, approaching its emergence and its principles from Viola Spolin (2001, 2008), Ingrid Koudela (2006) and Ricardo Japiassu (2001). Then, we explained how it works and how the written play can help in the creation of such games. It is important to mention that this was our initiative as we have noticed a lack of its dissemination in the academic field, including the Literature field and Performing Arts. Therefore, as a suggestion from the professor, we have related several games that can be proposed from a significant set of plays that we have been in contact within recent years. Thus, we point out suggestions of how to use the dramaturgical text in reading practices at school as a dramatic genre possibility especially, when it is focused on the reader’s training. So, the reader can interact with a diversity of texts offered by the Literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabiano Tadeu Grazioli, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Campus de Erechim/RS.
    Doutor e Meste em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (UPF). Professor do Departamento de Linguística, Letras e Artes da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Campus de Erechim/RS e da Faculdade Anglicana de Erechim/RS.

References

AGUIAR, Vera Teixeira de. (Coord.). Poesia fora da estante. 27. ed. Porto Alegre: Projeto, [1995], 2019. v. 1.

AGUIAR, Vera Teixeira de. (Coord.). Poesia fora da estante. 8. ed. Porto Alegre: Projeto, [1997], 2018. v. 2.

BOCHECO, Eloí. Poesia infantil: o abraço mágico. Chapecó: Argos, 2002.

BOCHECO, Eloí. Batata cozida, mingau de cará. Ilustrações de Tati Rivoire. Brasília, DF: MEC, 2006.

BOCHECO, Eloí. Pomar de brinquedo. Ilustrações de Tatiane Schubach. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.

BOCHECO, Eloí. Cantorias de jardim. Ilustrações Elma. São Paulo: Paulinas, 2012.

BOCHECO, Eloí. Tá pronto, Seu Lobo? E outros poemas. Ilustrações de Suryara Bernardi São Paulo: Formato, 2014.

BORDINI, Maria da Glória. Poesia infantil. São Paulo: Ática [1986], 1991.

CÂNDIDO, Antonio. O estudo analítico do poema. 3. ed. São Paulo: Humanitas, 1996.

CASCUDO, Luís da Câmara. Literatura oral no Brasil. 2. ed. São Paulo: Global, 2006.

COELHO, N. N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 7. ed. São Paulo: Moderna, 2010.

COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Tradução Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

COSTA, Marta Morais da. Poesia infantil: amanheceres, desnomes e invenções. In: COSTA, Marta Morais da. Mapa do mundo: crônicas sobre leitura. Belo Horizonte: Leitura, 2006. p. 208-210.

GRAZIOLI, Fabiano Tadeu. Poesia e acervos orais na urdidura dos poemas de Batata cozida, mingau de cará, de Eloí Bocheco. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 18, n. 4, 2023. D.O.I. http://dx.doi.org/10.1590/2176-4573p62315. Acesso em: 20 nov. 2024.

GRAZIOLI, Fabiano Tadeu. “Tá pronto, Seu Lobo?”, de Eloí Bocheco: manifestações poéticas da oralidade na poesia contemporânea para a infância. Alea: Estudos Neolatinos, v. 26, n. 1, 2025 (no prelo).

HEYLEN, Jacqueline. Parlenda, riqueza folclórica: base para a educação e iniciação à música. São Paulo: Hucitec; Brasília, DF: INL, 1987.

MEIRELES, Cecília. Antes do livro infantil. In: MEIRELES, Cecília. Problemas de literatura infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016. p. 32-34.

MELO, Veríssimo de. Folclore infantil. Rio de Janeiro: Cátedra; Brasília, DF: INL, 1981.

PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa Duarte. Literatura infantil: voz de criança. 4. ed. São Paulo: Ática, 2006.

PONDÉ, Glória. Poesia e folclore para a criança. In: PONDÉ, Glória. A arte de fazer artes: como escrever histórias para crianças e adolescentes. São Paulo: SESI-SP, 2017. p. 214-248.

ZILBERMAN, Regina. E para a poesia, não vai nada? In: ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2021. p. 128-145.

Published

2025-02-18

How to Cite

The forms of popular imagination renewed in the experience of authorship: scope(s) of orality in Eloí Bocheco’s poetics for childhood(s). (2025). Signo, 50(97), 142-154. https://seer.unisc.br/index.php/signo/article/view/20095