Pictorial metaphor in cartoon about operation lava jato: a situated approach

Authors

  • Naira Velozo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Sandra Bernardo Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20480

Keywords:

Pictorial metaphor, Situated metaphor, Frames, Argumentation

Abstract

In this research, we analyze a cartoon circulating in a digital environment that recovers the sociopolitical context of Lula's nomination as Minister of the Civil House, through the appointment of former president Dilma Rousseff, with the aim of presenting a situated approach to pictorial metaphor. To this end, we adopt, in an integrated manner, Frame Semantics (LAKOFF, 2006; FILLMORE, 2006), Conceptual Integration Theory (FAUCONNIER; TURNER, 2002), the monomodal and multimodal metaphor approach (FORCEVILLE, 2006, 2008, 2017; GONÇALVES-SEGUNDO; ISOLA-LANZONI; WEISS, 2019) and the concepts of situated metaphor and metaphorical niche (VEREZA, 2010, 2013) as theoretical support. The analysis indicates that the pictorial metaphor acts as a guide for the cognitive-discursive construction of the argumentation and the adequacy of the applicability of approaches in Cognitive Semantics together. We hope, with this work, to contribute to the theoretical-methodological development of the field of metaphor studies that align with the second phase of the cognitive-discursive turn (VEREZA, 2013).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Naira Velozo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Professora Associada de Linguística do Departamento de Estudos da Linguagem e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa da UERJ. Doutora em Letras Vernáculas (Língua Portuguesa) pela UFRJ (2015) e Mestre em Letras (Linguística) pela UERJ (2012). Foi pesquisadora-doutoranda do Programa Nacional de Apoio à Pesquisa (PNAP)/Fundação Biblioteca Nacional (Edital 2013); integra o GT Linguística e Cognição da ANPOLL; e é Vice-líder do Núcleo de Estudos Língua(gem) em Uso e Cognição (NELUC-UERJ/CNPq). Desenvolve pesquisas em Linguística Cognitiva. Atualmente, investiga as relações entre metáfora, discurso, cognição, multimodalidade e estratégias de leitura a partir de corpus digital. Bolsista pelos programas PROCIÊNCIA da UERJ (2023-2025) e Jovem Cientista do Nosso Estado da FAPERJ (2024-2027).

     

  • Sandra Bernardo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Professora Titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde atua na área de Linguística, é graduada em Português-Literaturas, mestre e doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É líder do Núcleo de Estudos em Língua(gem) em Uso e Cognição – NELUC
    (CNPq/UERJ). Desenvolve pesquisa em Linguística Cognitiva.

References

FAUCONNIER, Gilles. Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

FAUCONNIER, Gilles; TURNER, Mark. The way we think: conceptual blending and the mind’s hidden complexities. New York: Basis Books, 2002.

FILLMORE, Charles. J. Frame semantics. In: GEERAERTS, Dirk (Ed.). Cognitive linguistics: basic readings. Berlin; New York: Mouton de Gruyter, 2006, p. 373-400.

FORCEVILLE, Charles. Metaphor in pictures and multimodal representations. In: RAYMOND, Gibbs. (ed.). The Cambridge handbook of metaphor and thought. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. p. 462-482.

FORCEVILLE, Charles. Non-verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: agendas for research. In: KRISTIANSEN, G.; ACHARD, M.; DIRVEN, R.; IBÀÑEZ, F. (eds.). Cognitive Linguistics: current applications and future perspectives. Berlin/New York: Mouton de Gruyter, 2006. p. 379-402.

FORCEVILLE, Charles. Visual and multimodal metaphor in advertising: cultural perspectives. Styles of Communication. Amsterdam, v. 9, n. 2, p. 26-41, 2017.

GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto; ISOLA-LANZONI, Gabriel; WEISS, Winola. Entendeu ou quer que Desenhe?: Metáforas Multimodais Aplicadas ao Ensino de Língua Portuguesa. In: AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan; COSTA, Renata Ferreira (Orgs.). Multimodalidade e Práticas de Multiletramentos no Ensino de Línguas. 1ed. São Paulo: Blucher, 2019. p. 31-56.

KÖVECSES, Zoltán. Extended conceptual metaphor theory. Cambridge; New York: Cambridge University Press, 2020.

LAKOFF, George. Thinking Points: communicating our american values and vision. California: Rockridge Institute, University of California, 2006.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. Tradução por Vera Maluf. Mercado de Letras: São Paulo: EDUC, 2002[1980].

LANGACKER, Ronald. W. Foundations of cognitive grammar. Stanford: Stanford University Press, 1987.

VEREZA, Solange Coelho. O lócus da metáfora: linguagem, pensamento e discurso. Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Letras e cognição, nº 41. Rio de Janeiro: Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense, 2010. p. 199-212.

VEREZA, Solange Coelho. “Metáfora é que nem...”: cognição e discurso na metáfora situada. Signo, v. 38, n. 65. Santa Cruz do Sul: Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Santa Cruz do Sul, 2013. p. 2-21.

VIEIRA, André Guilherme; AGOSTINE, Cristiane; CASADO, Letícia. Escuta mostra ação de Dilma a favor de Lula. Valor econômico, v. 16, n. 3965, 17/03/2016. Política, p. A5. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/520377/noticia.html?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 3 jan. 2024.

Published

2025-10-14

How to Cite

Pictorial metaphor in cartoon about operation lava jato: a situated approach. (2025). Signo, 50(99), 54-62. https://doi.org/10.17058/signo.v50i99.20480