Literary and re-existence literacy: gender discussion in schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20227

Keywords:

literary literacy practices, gender study centers, teaching of literature

Abstract

ABSTRACT

This study focuses on literary literacy practices implemented in the Centers for Gender Studies and Confrontation of Violence against Women (NEG) in public state high schools in Pernambuco. The objective was to identify what these practices are and how they are implemented, since literary texts are widely used in NEGs as instigating elements of gender discussions. The study was based on the teaching of Literature (Candido, 1995; Cosson, 2014, 2020, 2021); the teaching of literature in the BNCC (Brazil, 2018); the teaching of literature in the Pernambuco Curriculum (Pernambuco, 2021); the legislation on NEG (Pernambuco, 2008); discussions on Gender and others. The methodological approach adopted was qualitative and was based on field research with techniques such as data collection through forms, semi-structured interviews and focus groups, thus constructing the Collective Subject Discourse (DSC) used in the analysis. The conclusions reached indicated that the NEGs have as a common trait the handling and sharing of literary texts. The focus of the reading is the social representation with texts that specifically deal with themes such as gender, violence against women and others involving Human Rights.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Kleber Ferreira Costa, Universidade de Pernambuco

    Graduado em Letras Português/Inglês (AESA/CESA), Pedagogia (UNITINS) e Letras Espanhol (UFPE). Especialista em Tecnologia Educacional (FIP), Língua Portuguesa (UPE), Língua Inglesa (UPE) e Coordenação Pedagógica (UFPE). Mestre em Linguagem e Ensino (UFCG). Doutor em Letras (PPGL/UFPB), na linha de pesquisa leituras literárias e Doutor em Ecologia Humana e Gestão Socioambiental (PPGEcoH/UNEB), na linha de pesquisa Ecologia Humana e Educação. Atualmente é professor adjunto da Universidade de Pernambuco/campus Petrolina, dos cursos de Letras Português/Espanhol e Pedagogia. Realiza pesquisa em Letramento literário e em Educação não formal em comunidades quilombolas. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3646326303938978. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7525-9696.

References

ALBERNAZ, Lady Selam Ferreira; LONGHI, Márcia. Para compreender gênero: uma ponte para as relações igualitárias entre homens e mulheres. In: SCOTT Parry; LEWIS Liana; QUADROS Marion Teodósio de (Org.). Gênero, diversidade e desigualdades na educação: interpretações e reflexões para formação docente. Publicações Especiais do Programa de Pós-Graduação em Antropologia/FAGES. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2009 Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ufpe.br/documents/1016303/1020379/gnero+diversidade+e+desigualdade+na+educa_o.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2 ed., 10ª reimpressão –São Paulo: Contexto, 2020.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. 1 ed., 4ª reimpressão. –São Paulo: Contexto, 2020.

COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura.1 ed., 1ª reimpressão –São Paulo: Contexto, 2021.

COSSON, Rildo. Tal BNCC, qual ensino de literatura? Revista Entrelaces - Programa de Pós-Graduação em LETRAS-UFC v. 12, n. 24, p. 34-52 abr.- jun. 2021. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/63347/1/2021_art_rjcmota.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.

COSSON, Rildo. Ensino de literatura sempre: três desafios hoje. In: Francisco Neto Pereira Pinto et al. (Org.). Ensino da literatura no contexto contemporâneo. 1ed.Campinas: Mercado das Letras, 2021b, v. 1, p. 35-52. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mercado-de-letras.com.br/resumos/pdf-03-05-21-17-19-53.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.

COSSON, Rildo. Três práticas fundamentais do letramento literário na escola. In: FRITZEN, Celdon. MÜLLER, Fernanda. (Org.) Ensino de literatura na escola: reflexões e práticas de letramento literário. – São Paulo: Pimenta Cultural, 2022. Disponível em: https://www.pimentacultural.com/livro/ensino-literatura. Acesso em: 6 mar. 2024.

COSTA, Kleber Ferreira. O letramento literário nos Núcleos de Estudos de Gênero e Enfrentamento da Violência contra a Mulher de escolas públicas estaduais de Pernambuco. - João Pessoa, 2024. 269 f. : il. Tese (Doutorado em Letras) – Curso de Programa de Pós-Graduação em Letras. Universidade da Paraíba, João Pessoa, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/31523?locale=pt_BR. Acesso em: 20 maio. 2025.

DENZIN, Norman K. LINCOLN, Yvonnas S. O planejamento da pesquisa qualitativa/teorias e abordagens. Tradução Sandra Regina Netz. – Porto Alegre: Artmed, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido (17a ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. - 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.

HOLANDA, Lourival. As senhas da esperança. In: HOLANDA, Lourival. Realidade inominada: ensaios e aproximações. – Recife: Cepe, 2019. 34-44p

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Tradução de [João Wanderley Geraldi]. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em 09 fev. 2024.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O sujeito coletivo que fala. Interface - Comunic, Saúde, Educ, v.10, n.20, p.517-524, jul/dez 2006. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/icse/a/QQw8VZh7pYTwz9dGyKvpx4h/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 6 mar. 2024.

LEFÈVRE, Fernando; LEFÈVRE, Ana Maria Cavalcanti. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). 2. ed. Caxias do Sul: EDUCS, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001347796. Acesso em: 6 mar. 2024.

LOUICHON, Brigitte. A leitura literária é um conceito didático? Revista ENTRELETRAS (Araguaína), v. 11, n. 2, set./dez. 2020 (ISSN 2179-3948 – online) Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/article/view/11692/18405 Acesso em: 14 de jan 2023.

MARINHO, Paulo. LEITE, Carlinda. FERNANDES, Preciosa. “GERM infecioso” nas culturas escolares: possibilidades e limites da política de autonomia e flexibilização curricular em Portugal. Revista Currículo sem fronteiras, v. 19. N. 3, p. 923-943, set/dez. 2019. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pdfs.semanticscholar.org/f8c4/3e03ef33b2228b90b2b581ad36d98a23f407.pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.

MELLO, Anahi Guedes de. NUERNBERG, Adriano Henrique. Gênero e deficiência: interseções e perspectivas. Estudos feministas. Florianópolis, 20(3): 348, setembro-dezembro/2012. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/ref/a/rDWXgMRzzPFVTtQDLxr7Q4H/?format=pdf. Acesso em: 6 mar. 2024.

PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje; Tradução de [Julia Vidile]. – São Paulo: Editora 34, 2019 (1ª edição).

WEBER, Silke. Desigualdades sociais e escola: Alguns aspectos a considerar. In: SCOTT Parry; LEWIS Liana; QUADROS Marion Teodósio de (org.). Gênero, diversidade e desigualdades na educação: interpretações e reflexões para formação docente. Publicações Especiais do Programa de Pós-Graduação em Antropologia/FAGES. Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ufpe.br/documents/1016303/1020379/gnero+diversidade+e+desigualdade+na+educa_o.pdf. Acesso em: 9 fev. 2024.

Published

2025-06-26

How to Cite

Literary and re-existence literacy: gender discussion in schools. (2025). Signo, 50(98), 52-61. https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20227