Literacy as a tool to combat fake news: promoting critical thinking in High School students
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20198Keywords:
Literacy, Critical thinking, Fake news, High SchoolAbstract
This research developed and tested external offices for identifying fake news by high school students, using literacy and critical thinking skills. Two groups participated, one experimental (1st year) and the other the control (2nd year). After both groups responded to an initial assessment instrument, the experimental group participated in five workshops that addressed topics such as misinformation, discursive age, checking sources and intentional facts, and linguistic clues. At the end, students in both groups responded to a new assessment instrument to verify the effects of the intervention. The results revealed that the offices did not generate the expected impact on recognizing fake news, but positively influenced the decision about sharing it. Thus, the research highlights that teaching critical thinking requires continuous and productive planning for the permanent formation of critical thinking and literacy.
Downloads
References
ADJIN-TETTEY, T. D. Combating fake news, disinformation, and misinformation: Experimental evidence for media literacy education. Cogent Arts & Humanities, v. 9, p. 1-17, ago. 2022. https://doi.org/10.1080/23311983.2022.2037229
ALLCOTT, H.; GENTZKOW, M. Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, v. 31, n. 2, p. 211–236, 2017. https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
BENAVENTE, A. Estudo Nacional de Literacia: Enquadramento teórico-metodológico. In: BENAVENTE, A. (org.); ROSA, A.; COSTA, A. F..; ÁVILA, P. A literacia em Portugal: Resultados de uma pesquisa extensiva e monográfica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996, 445 p. p.03-23.
CEBRIÁN-ROBLES, D. Identificación de noticias falsas sobre ciencia y tecnología por estudiantes del grado de Primaria. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, n. 55, p. 23-36, mai. 2019. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.02
CUNHA, M. C.; SANTOS, M. A literacia midiática como ferramenta para amplificar a participação no jornalismo: um estudo de jovens universitários do ABC Paulista. Comunicação & Educação, 28(1), p. 125-139, jun. 2023. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p125-139
DAMIANI, M. F.; ROCHEFORT, R. S.; CASTRO, R. F.; DARIZ, M. R.; PINHEIRO, S. S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de educação, n. 45, p. 57-67, abr. 2013. https://doi.org/10.15210/caduc.v0i45.3822
DEL VICARIO, M.; BESSI, A.; ZOLLO, F.; PETRONI, F.; SCALA, A.; CALDARELLI, G.; STANLEY, H. E.; QUATTROCIOCCHI, W. The spreading of misinformation online. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, v. 113, n. 3, p. 554–559, jan. 2016. https://doi.org/10.1073/pnas.1517441113.
FACIONE, P. Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of education assessment and instruction. Millbrae, CA: The California Academic Press, 1990. 112 p.
FALLIS, D. A functional analysis of disinformation. IConference 2014 Proceedings, p. 621-627. 2014. https://doi.org/10.9776/14278
FLÔRES, O. C.; PEREIRA, V. W. Ensino da compreensão leitora: faces e interfaces psicolinguísticas. Linguarum Arena: Revista de Estudos em Didática de Línguas da Universidade do Porto, v. 3, p. 75-88, 2012.
FORNECK, K. L. A Pragmática da frase: relações entre consciência sintática e consciência pragmática e suas implicações no ensino. In: PEREIRA, V. W.; BARBEIRO, L. F.; GUARESI, R.; FORNECK, K. L. (Org.) Ensino da compreensão leitora e da produção escrita: unidades linguísticas em interação como foco na frase. Vitória da Conquista: Editora Fonema e Grafema, 2023, 436 p., p. 276-297.
GABRIEL, R.; KOLINSKY, R.; MORAIS, J. O milagre da leitura: de sinais escritos a imagens imortais. D.E.L.T.A., 32.4, p. 919-951, Out-Dez. 2016. https://doi.org/10.1590/0102-44508205042893915
GABRIEL, R. Letramento, alfabetização e literacia: um olhar a partir da ciência da leitura. Revista Prâksis, v. 2, p. 76–88, Jul-Dez. 2017. https://doi.org/10.25112/rpr.v2i0.1277.
GROSS, C. P. Fake news e democracia: discutindo o status normativo do falso e a liberdade de expressão. In: RAIS, D. (org.) Fake News: a conexão entre desinformação e o direito. São Paulo: Thomson Reuters Brasil, 2. ed., 2020. 272 p.
KOCH, I. V.; ELIAS, M. E. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2010. 220p.
KOLINSKY, R.; JUSTINO, J.; ARNAL, C.; TOSSONIAN, M.; RAUTU, S.; BOUALI, H.; MORAIS, J.; KLEIN, O. A literacia e seus desafios: promover o pensamento crítico em pessoas subletradas. Cadernos de Linguística, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e319, Abr. 2021. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n1.id319.
LEFFA, V. J. Interpretar não é compreender: um estudo preliminar sobre a interpretação de texto. In: LEFFA, V. J.; ERNST, A. (Orgs.). Linguagens: metodologia de ensino e pesquisa. Pelotas: Educat, 2012, p. 253-269.
MACHADO, A. P. G. Fluência em leitura oral e compreensão em leitura: automaticidade na decodificação para a compreensão leitora. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe, 2018. https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/10982.
MARTTUNEN, M.; SALMINEN, T.; UTRIAINEN, J. Student evaluations of the credibility and argumentation of online sources. The Journal of Educational Research, v. 114, n. 3, p. 294–305, Mai. 2021. https://doi.org/10.1080/00220671.2021.1929052
MELKI, J.; TAMIM, H.; HADID, D.; MAKKI, M.; EL-AMINE, J.; HITTI, E. Mitigating infodemics: The relationship between news exposure and trust and belief in COVID-19 fake news and social media spreading. Plos one, v. 16, n.6, 2021. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252830
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, Jun. 2006. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009.
MORAIS, J. Criar leitores para uma sociedade democrática. Signo, v. 38, p. 2-28, Jul-Dez. 2013. https://doi.org/10.17058/signo.v38i0.4539.
MORAIS, J. Alfabetizar para a democracia. Porto Alegre: Penso, 2014. 184 p.
MORAIS, J. Os caminhos da Literacia. Cadernos de Linguística, v. 1, n. 1, p. 01–14, Jul. 2020. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2020.v1.n1.id277.
MORAIS, J.; KOLINSKY, R. Literacia científica: leitura e produção de textos científicos. Curitiba: Educar em Revista, n. 62, p. 143-162, Out-Dez. 2016. https://doi.org/10.1590/0104-4060.48025.
MORAIS, J.; KOLINSKY, R. Seeing thought: a cultural cognitive tool. Journal of Cultural Cognitive Science, v. 5, p. 181-228, Jun. 2021. https://doi.org/10.1007/s41809-020-00059-0.
NAEEM, S. B.; BHATTI, R.; KHAN, A. An exploration of how fake news is taking over social media and putting public health at risk. Health Information & Libraries Journal, v. 38, n. 2, p. 143-149, Jun. 2021.
PACHECO, V.; SANTOS, A. de J., A. A fluência e compreensão leitora em diferentes níveis de escolaridade. Confluência, n. 52, p. 232-256, Jun. 2017. https://doi.org/10.18364/rc.v1i52.172.
SEBASTIÃO, J. Relações dos jovens com a literacia: contextos de socialização em meio operário. In: BENAVENTE, A. (org.); ROSA, A.; COSTA, A. F.; ÁVILA, P. A literacia em Portugal: Resultados de uma pesquisa extensiva e monográfica. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.
TENREIRO-VIEIRA, C.; VIEIRA, R. M.. Literacia e pensamento crítico: um referencial para a educação em ciências e em matemática. Revista Brasileira de Educação, v. 18, p. 163-188, Mar. 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000100010
UNESCO. Jornalismo, fake news & desinformação: manual para educação e treinamento em jornalismo. França: 2019. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368647
WILLINGHAM, D. T. Critical Thinking: Why Is It So Hard to Teach?. Arts Education Policy Review, v. 109, n. 4, p. 21-32, Mar-Abr. 2008. https://doi.org/10.3200/AEPR.109.4.21-32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing with Signo retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. Signo is owned by Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul and also hosts the Open Journal System plataform. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.