Literary mediation practices in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.17058/signo.v50i98.20241Keywords:
Early childhood education, Literary mediation, Formation of readersAbstract
Literary reading is seen as an essential activity in the social and school context, because it is a language practice that stimulates the imagination and sensitivity, and enables pedagogical actions that favor the formation of readers, especially with regard to Early Childhood Education. In view of this, this research assumes as a general objective to analyze actions of teacher reading mediation in literary reading activities in early childhood education, with the purpose of understanding how reading practices are thought and developed in the school context. For this, a field research was carried out, with a qualitative approach, which established as data collection instruments the observation and the registration in a field diary of the reading mediation actions of teachers working in Early Childhood Education. For data analysis, support is sought in studies of Bajour (2012), Colomer (2003, 2007, 2016) Goulart (2023), Petit (2009) on reading mediation, among other authors who discuss the theme. From the reflective analysis of the activities, it is concluded that the mediating action is essential to stimulate critical reflection, encourage dialogue on themes, characters and contexts. Literary mediation is related to the choice of books, the way of conducting questions about the text and interventions in relation to what children say about the text. Such actions allow exploring and expanding the possibilities of literary reading.
Downloads
References
BAJOUR, C. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BARCELÓ, E. C.; GOULART, I. C. V. Aspectos del lenguaje intertextual en versiones de Caperucita Roja. Textura - Revista de Educação e Letras, v. 25, n. 63, 2023. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/7563. Acesso em: nov. 2024.
CADEMARTORI, L. Literatura infantil. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2014.
CARDOSO, B. Mediação literária na educação infantil. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2014. p.211-212.
CERRILLO, P. Literatura infantil e mediação leitora. In: AZEVEDO, F. Língua Materna e Literatura Infantil. Lisboa: LIDEL, 2006. p. 33-46.
CHAMBERS, A. El ambiente de la lectura. Tradução de Ana Tamarit Amieva. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2007.
CHAMBERS, A. Diga-me: as crianças, a leitura e a conversa. Tradução Juliana Chieregato Pedro. São Paulo: Cortez, 2023.
COLOMER, T. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.
COLOMER, T. As crianças e os livros. In: BRASIL. Crianças como leitoras e autoras. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. 1.ed. Brasília: MEC /SEB, 2016.
CORRÊA, H. T. Roda de leitura. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale: Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2014.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
COSSON, R. Literatura: modos de ler na escola. Anais da XI Semana de Letras. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016.
COSSON, R. Letramento literário. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados, Cortez, 1989.
GOULART, I. C. V. O livro nas memórias de leitura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 567-582, abr./jun. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ZF55Yx5gwv6F8dbD7D5H4qP/?lang=pt. Acesso em: 30 set. 2024.
GOULART, I. C. V. Práticas de reconto a partir de livros literatura infantil. In: XVI ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Anais... UNICAMP, Campinas, 2012.
GOULART, I. C. V. Para além das palavras: espaços de inclusão da criança na cultura letrada. Revista Brasileira De Alfabetização, Guarulhos, SP, v. 1, n. 2, 2015. https://doi.org/10.47249/rba.2015.v1.61
GOULART, I. C. V. Leitura, leitura literária e ensino: representações discursivas da década de 1980. Lavras: Editora UFLA, 2023. 310 p. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/handle/1/58685 Acesso em: 20 maio 2025.
GOULART, I. do C. V. Em meio à subjetividade da leitura: marcas de um leitor subjetivo. Revista De Estudos De Cultura, Sergipe, v.10, n. 26, p.27-43, 2024. https://doi.org/10.32748/revec.v10i26.21874
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos dos textos. São Paulo: Contexto, 2006.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
PAULINO, G. Formação de leitores: a questão dos cânones literários. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 17, n. 1, p. 47-62, 2004. Disponível em: http://www.redalyc.org/pdf374/37417104. Acesso em: 29 abr. 2023.
PAULINO, G.; COSSON, R. (Org.). Leitura literária: a mediação escolar. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2004.
PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. 2. ed. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2009. 192 p.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Ler é deixar o coração no varal. In: QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Sobre ler, escrever e outros diálogos. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
REYES, Y. Mediadores de leitura. In: FRADE, I. C. A. S.; VAL, M. G. C.; BREGUNCI, M. G. C. (Orgs.). Glossário Ceale de Termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2014.p.213-214.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors publishing with Signo retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. Signo is owned by Associação Pró-Ensino em Santa Cruz do Sul and also hosts the Open Journal System plataform. Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.