THE IMPACTS OF COGNITIVE TRAINING ON HEALTHY ELDERLY PEOPLE
DOI:
https://doi.org/10.17058/rjp.v15i1.20293Keywords:
Elderly, Aging, Cognitive Training, Autonomy, UnatisAbstract
Population aging requires strategies to promote health and prevent cognitive decline, and cognitive training is one such approach, involving activities that preserve mental functions and minimize aging-related impacts. This study evaluated the effects of cognitive training on healthy older adults through the Active Memory course at the University for Older Adults (UNIAMA), developed by the Aging and Citizenship Research Group (GEPEC) at UNISC and conducted from August to November 2023. A traditional pencil-and-paper training protocol was adapted into a digital format with audiovisual support, covering attention, memory, executive functions, and language in ten sessions. Of the 17 participants, 3 were excluded for missing assessments. Training effects were measured using the Mini-Mental State Examination, the Rosenberg Self-Esteem Scale, and the Geriatric Depression Scale, revealing improvements in self-esteem, self-efficacy, and cognitive performance, along with reduced depressive and anxiety symptoms. Additionally, the social environment at UNIAMA contributed to participants’ motivation. These findings suggest that cognitive training, combined with socialization opportunities, can promote healthier and more active aging.
Downloads
References
ADAMO, C. E. et al.. University of the Third Age: the impact of continuing education on the quality of life of the elderly. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 20, n. 4, p. 545–555, jul. 2017. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbgg/a/Qps5XYYDdTnNg8KPCXVGRSz/?lang=pt> Acesso em: 12 mar. 2025.
BATRAUKAS, T. et al. O papel do treino cognitivo no envelhecimento ativo. Revista de Neuropsicologia Aplicada, v. 15, n. 2, p. 120-135, 2022.
BERTOLUCCI P. H. F., et al. O Mini-Exame do Estado Mental em uma população geral: impacto da escolaridade. Arquivos de Neuro-Psiquiatria, n. 52, p. 1-7, 1994.
BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 out. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.741.htm.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico. 2022: resultados preliminares. Rio de Janeiro: IBGE, 2022.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br. Acesso em: 10 mar. 2025.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Demográfico. 1980. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=772>. Acesso em: 11 mar. 2025.
BROADBENT, D.; et al. Cognitive Failures Questionnaire (CFQ). Journal of General Psychology, v. 109, n. 1, p. 87-99, 1982.
CASEMIRO, F. G. et al.. Impact of cognitive stimulation on depression, anxiety, cognition and functional capacity among adults and elderly participants of an open university for senior citizens. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 19, n. 4, p. 683–694, jul. 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/rbgg/a/PWYpSjYsFwPR5zq8xtDMYxq/?lang=pt> Acesso em: 13 mar. 2025
CRUZ, M.; PEREIRA, A.; RAIMUNDO, L. Treino cognitivo para idosos sem déficit cognitivo: uma intervenção da terapia ocupacional durante a pandemia da COVID- 19. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 2022. Disponível em: https://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/3030.
DEATON, A. The Great Escape: Health, Wealth, and the Origins of Inequality. [s.l.] Princeton University Press, 2013.
GOLINO, M. T. S.; FLORES-MENDOZA, C. E.. Development of a cognitive training program for the elderly. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, v. 19, n. 5, p. 769–785, set. 2016. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbgg/a/Jx45zCgYMytR68D4zfJZC4R/?lang=pt> Acesso em: 12 mar. 2025
GOMES, E. C. C. et al., Treino de estimulação de memória e a funcionalidade do idoso sem comprometimento cognitivo: uma revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 6, p. 2193–2202, jun. 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/bZsMWdLRfFxbwQbnvpbc88z/?lang=pt > Acesso em: 15 mar. 2025
HUGHES, M. L.; et al. Cognitive aging and interventions. Journal of Aging Studies, v. 25, n. 3, p. 147-154, 2018. Disponível em: <https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6170692/> Acesso em: 12 mar. 2025
IRIGARAY, T. Q.; GOMES FILHO, I.; SCHNEIDER, R. H.. Efeitos de um treino de atenção, memória e funções executivas na cognição de idosos saudáveis. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 25, n. 1, p. 188–202, 2012. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/prc/a/yYZ7Lpywz8sTxfycHW3Cfnd/> Acesso em: 13 mar. 2025.
ISMAIL, Z. et al. “The Impact of Population Ageing: A Review.” Iranian journal of public health v. 50, n. 12, p. 2451-2460. 2021. Disponível em:
KÜCHEMANN, B. A.. Envelhecimento populacional, cuidado e cidadania: velhos dilemas e novos desafios. Sociedade e Estado, v. 27, n. 1, p. 165–180, jan. 2012. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/se/a/wvhWcGgZ6NTbXLpbmkf3ThC/?lang=pt> Acesso em: 17 mar. 2025.
MREJEN, M.; NUNE, L.; GIACOMIN, K. Envelhecimento populacional e saúde dos idosos: O Brasil está preparado?.
Estudo Institucional n. 10. São Paulo: Instituto de Estudos para Políticas de Saúde, 2023. Disponível em: <https://ieps.org.br/wp-content/uploads/2023/01/Estudo_Institucional_IEPS_10.pdf> Acesso em: 13 mar. 2025
OHLWEILER, Z. N. C.; FROEMMING, M. B. . Terceira Idade na UNISC:Movimento que gera saúde. In: Silvia Virginia Coutinho Areosa. (Org.). Terceira Idade na UNISC: Novos desafios de uma populacao que envelhece. 1ed.Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2010, p. 14-27.
OLIVEIRA, D.C.; SIMONEAU, A. S. Os programas universitários para pessoas idosas (UnATIs): um estudo de representação social. Estud. pesqui. psicol., Rio de Janeiro , v. 12, n. 2, p. 446-461, ago. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812012000200008&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 12 mar. 2025.
PACHANA, N. A.; et al. The Geriatric Anxiety Inventory: validation in older adults. International Psychogeriatrics, v. 19, n. 1, p. 103-114, 2007.
PAPALIA, E.; FELDMAN, R.; MARTORELL, G. Desenvolvimento humano. 14. ed. Porto Alegre: AMGH, 2022.
PELEGRINI, F. et al. Treino cognitivo em idosos participantes de uma oficina gerontológica: melhorias no tempo de reação. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 255–272, 2022. DOI: 10.22456/2316-2171.95303. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/index.php/RevEnvelhecer/article/view/95303.0 > Acesso em: 15 mar. 2025.
REBOK, G. et al. Ten-Year Effects of the ACTIVE Cognitive Training Trial on Cognition and Everyday Functioning in Older Adults. Journal of Aging Research, v. 22, n. 3, p. 567-589, 2014. Disponível em: <https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4055506/> Acesso em: 12 mar. 2025
ROSENBERG, M. Society and the adolescent self-image Princeton: Princeton University Pres. 1965.
SANDERS, J. L. et al. Heritability of and Mortality Prediction With a Longevity Phenotype: The Healthy Aging Index. J Gerontol A Biol Sci Med Sci v. 69, n. 4, p. 479-485, 2014. Disponível em: <https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3968826/pdf/glt117.pdf> Acesso em: 08 mar. 2025
SHAH, T. et al. Cognitive training for older adults: effectiveness and outcomes. Neuropsychology Review, v. 27, n. 4, p. 345-362, 2017.
SOUZA. F. et al., Treino Cognitivo para grupos de idosos: uma revisão sistemática. Psicologia, Saúde & Doenças, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15309/19psd200218> Acesso em: 11 mar. 2025
SOUZA, I., SOUZA M. A. Validação da Escala de Autoeficácia Geral Percebida. Revista Universidade Rural, v.26, n. 1, p. 12-17, 2004.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Global report on aging and health. Genebra: WHO, 2015.
YESAVAJE J.A., et al. Development and validation of a geriatric depression screening scale: a preliminary report. J Psychiat Res; v.17, p. 37-49, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas desde que citada a fonte conforme a licença CC-BY da Creative Commons.