Factors Associated with Infant Feeding in Children Who Underwent Food Introduction using the BLW Method

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17058/rips.v8i2.19539

Keywords:

Infant food, Complementary feeding, Eating habits, Nutritional status

Abstract

Introduction: Solid food introduction (SFI) should begin at six months and food choices influence the formation of children's eating habits. Objective: to evaluate parents' knowledge about infant nutrition, eating habits, nutritional status and choices for raising children who had (SFI) performed using the Baby-Led Weaning (BLW) method. Methods: online cross-sectional study carried out with 57 parents and guardians who used BLW in their children's (SFI). Questionnaires on child nutrition and a questionnaire on BLW, eating habits and child rearing were administered. Results: 57 parents participated, 98.25% women with a median age of 31 (28-34) years. The level of education according to the Infant Feeding Questionnaire (QAI) was 50.49±3.252 points and 94.7% of parents think that, refusing food twice means that the child does not like it. It was observed that eating with distractions was statistically related to the children's body weight (U=31,000; p=0.018), and also, the consumption of UHT milk had an effect on weight (U=104,000; p<0.0001) and Body Mass Index (BMI) (U=201.000; p=0.024). Final considerations: despite seeming educated, almost all parents think that refusal means that the child does not like the food. Eating with distractions was related to children's weight, and those who drank UHT milk had higher weight and BMI.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Andrade Ferreira, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) / Nutricionista

    Nutricionista; Egressa do curso Bacharelado em Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Barbacena, MG, Brasil. 

  • Rhadrya Kelen de Sousa, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) / Nutricionista

    Nutricionista; Egressa do curso Bacharelado em Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Barbacena, MG, Brasil.

  • Ana Carolline Pereira da Silva, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) / Mestre em Saúde

    Mestre e Nutricionista; Professora Orientadora do curso de Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Barbacena, MG, Brasil.

  • Lívia Botelho da Silva Sarkis, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) / Mestre em Saúde

    Mestre e Nutricionista; Professora Orientadora do curso de Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Barbacena, MG, Brasil. 

  • Elisa Grossi Mendonça, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos / Mestre em Gastroenterologia

    Mestre e Nutricionista; Professora Orientadora do curso de Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. Barbacena, MG, Brasil

  • Gilce Andrezza de Freitas Folly Zocateli, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos / Mestre em Saúde

    Mestre e Nutricionista; Professora Orientadora do curso de Nutrição, Centro Universitário Presidente Antônio Carlos. 

References

Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: aleitamento materno e alimentação complementar [documento na Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2015 [citado em 06 de novembro de 2024]. Disponível em: https://aps.saude.gov.br/biblioteca/visualizar/MTE5OQ

Branco ABFM. Baby-Led Weaning como método de diversificação alimentar no lactente – processo de implementação e opções parentais [documento na Internet]. ESENFC 2023: 1-103 [citado em 14 de outubro de 2024]. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1531372

Oliveira FTC, Santos ASP. Método Baby-Led Weaning (BLW) como estratégia na introdução alimentar: revisão de literatura. IMMES 2023; 6(1):1-13 [citado em 16 de outubro de 2024]. Disponível em: https://arqcientificosimmes.emnuvens.com.br/abi/article/view/568

Melo NKL, Antonio RSC, Passos LSF, Furlan RMMM. Aspectos influenciadores da introdução alimentar infantil. DIC 021; 33(1):14-24. doi: https://doi.org/10.23925/2176-2724.2021v33i1p14-24

Santos KF, Reis MA, Romano MCC. Práticas parentais e comportamento alimentar da criança. Texto e Contexto - Enferm 2021; 30:1-12. doi: https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2020-0026

Costa MGF, Nunes MMJ, Duarte JC, Pereira AMS. Conhecimento dos pais sobre alimentação: construção e validação de um questionário de alimentação infantil. RER 2012; 3(6):55-68. doi: http://dx.doi.org/10.12707/RIII1158

Cardoso ER, Ferreira JCS. The importance of food for children in the first two years of life. RSD 2022; 11(7):1-12. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29822

Moreira JMA, Barbosa MF, Febrone RR, Castro CS, Pereira LS, Rito R. Promoção da Alimentação Adequada e Saudável na Educação Infantil: Uma Revisão Sistemática. RBSMI 2023; 23:1-17. doi: https://doi.org/10.1590/1806-9304202300000238

Martins AM, Machado FMVF. The influence of social media on children's food consumption. RSD 2022; 11(14):1-7. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i14.36935

Almeida APF, Oliveira ATC, Silva FTS, Amaral SMB. Complementary feeding approach: characteristics, differences and impact on child development. RECIMA21 2021; 2(11):1-11. doi: https://doi.org/10.47820/recima21.v2i11.980

Feitosa IC, Zanella PB. Impact of food consumption in front of television and its relationship with child obesity. Braz J Hea Rev 2022; 5(1):2404-15. doi: https://doi.org/10.34119/bjhrv5n1-214

Medeiros AV, Bueno GR, Antunes MD. Uso de Smartphones e sua relação com o sedentarismo em estudantes: uma revisão sistemática. RIPS 2022; 5(3):1-18. doi: https://doi.org/10.17058/rips.v5i3.17872

Rocha MFA, Bezerra REA, Gomes LA, Mendes ALA, Lucena AB. Consequences of excessive use of screens for child health: an integrative literature review. RSD 2022; 1(4):1-10. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i4.27476

Calcaterra V, Cena H, Rossi V, Santero S, Bianch A, Zuccotti G. Ultra-Processed Food, Reward System and Childhood Obesity. Children (Basel) 2023; 10(804):1-25. doi: https://doi.org/10.3390/children10050804

Saavedra JM, Prentice AM. Nutrition in school-age children: a rationale for revisiting priorities. Nut Rev 2023; 81(7):823–43. doi: https://doi.org/10.1093/nutrit/nuac089

Pereira VB, Leitão HAL. Sobrecarga e Rede de Apoio: a experiência da maternidade depois da separação conjugal. Pesqui prát Psicossociais 2020; 15(1):1-12.

Gurmini J, Porello ÉB, Belleza MSS, Silva KN, Kusma SZ. Análise da alimentação complementar em crianças entre 0 e 2 anos de escolas públicas. Rev Med da UFPR 2017; 4(2):55-60. doi: http://dx.doi.org/10.5380/rmu.v4i2.55187

Oliveira MFL, Avi CM. A importância nutricional da alimentação complementar. Rev Ciên Nutr Online 2017; 1(1):35-45. doi: https://doi.org/10.31011/reaid-2022-v.96-n38-art.1283

Brasil. Ministério da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos [documento na Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2019 [citado em 28 de outubro de 2024]. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/guia_da_crianca_2019.pdf

Domingues-Montanari S. Clinical and psychological effects of excessive screen time on children. J Paediatr Child Health 2017; 53(4):333–8. doi: https://doi.org/10.1111/jpc.13462

Oliveira JS, Barufaldi LA, Abreu GA, Leal VS, Brunken GS, Vasconcelos SML et al. Erica: uso de telas e consumo de refeições e petiscos por adolescentes brasileiros. Rev Saúde Pública 2016; 50(1):1-10. doi: https://doi.org/10.1590/S01518-8787.2016050006680

Borges APA, Ananais AM, Silva JA, Silveira MS. Introdução precoce de alimentos industrializados na primeira infância. Rev Ciência (In) Cena 2022; 1(15):1-12 [citado em 01 de novembro de 2024]. Disponível em: https://estacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/cienciaincenabahia/article/view/1262

Switzerland. World Health Organization - WHO. WHO Guideline for complementary feeding of infants and young children 6–23 months of age. Geneva: WHO Guideline [from] WHO; 2023 [citado em 28 de outubro de 2024]. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240081864

Araújo NR, Freitas FMN, Lobo RH. Formation of eating habits in early childhood: benefits of healthy eating. RSD 2021; 10(15):1-9. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i15.22901

Santos CF, Melo LDS, Rosa TS. Introdução alimentar: aspectos importantes dos métodos tradicional e Baby-Led Weaning (BLW) [Trabalho de Conclusão de Curso]. Anápolis (GO): Faculdade Metropolitana de Anápolis; 2024 [citado em 28 de outubro de 2024]. Disponível em: https://repositorio.faculdadefama.edu.br/xmlui/handle/123456789/266

Published

2025-07-03

Issue

Section

ARTIGO ORIGINAL

How to Cite

Factors Associated with Infant Feeding in Children Who Underwent Food Introduction using the BLW Method. (2025). Revista Interdisciplinar De Promoção Da Saúde, 8(2), 44-53. https://doi.org/10.17058/rips.v8i2.19539